فرهنگ بومی-محلّی شهرستان سردشت

این وبلاگ در راستای معرّفی و بازشناسی بزرگان فرهنگی و علمی منطقة سردشت راه اندازی شده است.

فرهنگ بومی-محلّی شهرستان سردشت

این وبلاگ در راستای معرّفی و بازشناسی بزرگان فرهنگی و علمی منطقة سردشت راه اندازی شده است.

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۹
آذر
  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

سردار ایران

  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

سردار در سال ۱۳۱۷هجری شمسی برابر ۱۲۰۷هجری قمری در روستای نستان از توابع شهرستان سردشت به دنیا آمد .محمد سلطان نام فرزند خویش را که عزیزش نیز بود عزیز نهاد. عزیز در سن ۱۵ سالگی به تبریز نقل مکان کرد .

در این تغییر اقامتگاه برادر بزرگش فرخ نیز همراه وی بود ،فرخ پس از چندی حیات را را به درود گفت.

عزیز ماند و طبع شعر و خط خوشش که واسطه ای شد برای راه یابی وی به دربار قجری .ایشان به وسیله زکاوت و سواد خویش با جمعی از درباریان محمد شاه قاجار آشنا شد وی بعد از مدت کمی مراوده با درباریان با درجه یاوری فوج ششم تبریز وارد خدمت عسکری گردید.

در جریان لشکر کشی محمد شاه قاجار به هرات به سال ۱۲۱۶ هجری شمسی عزیز خان با درجه سرهنگی فوج ششم تبریز در محاصره هرات شرکت کرد .در این زمان بود که یار محمد خان ،وزیر کامران میرزا امیر یاغی هرات از محمد شاه قاجار خواست دست از محاصره هرات بکشد و برای مذاکره اعلام آمادگی نمود.

  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

نتیجه تصویری برای ملا محمد عظیمی سردشت
  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

شهید ملا محمد عظیمی فرزند رسول و فاطمه به سال 1315 هجری شمسی در روستای بنوخلف از توابع سردشت در یک خانواده مذهبی و فقیر دیده به جهان گشود. شهید در سن شش سالگی شروع به یادگیری قرآن مجید در حجره ها (مساجد) نمود و بعد از آن کتابهای گلستان و احمدی را به اتمام رسانیدند. سپس جهت ادامه تحصیل راهی روستاهای اطراف شد. شهید نزد استادانی چون ملا صالح نجیبی، ملا محمد مرگی، ملا موسی، استاد ملا ابراهیم و حاج ملا حسین درس خوانده است و از آنان کسب فیض نموده. در روستای گناوه اجازه نامه گرفتند و به امامت و پیشنمازی و تدریس طلاب می پرداختند و شب و روز در راه ترویج دین مبین اسلام و فرهنگ ناب محمدی گام برمی داشتند. غیر از تدریس به کار کشاورزی نیز همراه برادر و پدرش مشغول بود.

شهید به امام و انقلاب علاقه بسیار داشت و این توفیق را پیدا کرد که در قید حیات دو مرتبه به دیدار امام(ره) شرفیاب شود و کسب فیض نماید.

شهید قبل از انقلاب اسلامی پیوسته از وضعیت موجود ستمشاهی نگران بود و مخفیانه با تبلیغات و سخنان خویش مردم را از ستم و جور آن ملحد به مبارزه و شورش تشویق می نمود. همچنان که چندین بار توسط ساواک از روستای محل زندگی او را به سردشت آورده و بازداشت نمود. زمانی که در انقلاب امام جمعه و جماعت بود خطبه هایش را مطابق با مسایل روزمره بود و به هرگونه ظلم و تبعیض و نابرابری مخالفت می کرد و به جز حق و حقیقت و آنچه را که اسلام به آن دستور می دهد بر زبان نیاورده است و همیشه اظهار می داشت که من یک روحانی هستم و وظیغه دارم آنچه را که خدا و رسولش بدان امر نموده اند به مسلمانان بگویم و اگر در این راه هم کشته شوم برایم افتخار است و اگر نصیب نشد وظیفه خود را انجام داده ام و فردا در قیامت جوابگو خواهم بود. شهید در پایه گذاری مرکز بزرگ اسلامی در شهرستان نقش اساسی داشت و خود شخصاً آن را در شهر بنا و پایه ریزی کرد و دیگر روحانیون و طلاب را به حضور در آن مرکز تشویق می نمود.

در حالی که بعد از نماز جماعت مغرب به طرف خانه برمی گشت با زبان روزه قبل از اینکه در منزل را باز نماید و داخل خانه اش شود، توسط عوامل ضدانقلاب و کادر کومله، ناجوانمردانه و مظلومانه ترور کردند و بدین ترتیب ندای حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نایل آمد و به سوی ملکوت اعلا پر گشود. پیکر پاک شهید فردای آن روز در میان انبوه جمعیت ماتم زده و عزادار و مسلمان سردشت در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

باسمه تعالی

پیام ابوبکری هستم ازدبیرستان شهید عظیمی (متوسّطة اول و دوم )کلاس هشتم 1 . متولّد

شهرستان سردشت هستم در استان آذربایجان غربی . در پایان آرزوی سلامتی و موفقیّت را برای 

همة ملّت ایران آرزومندم.


سال تحصیلی97-1396

  • پیام ابوبکری
۲۷
آذر

فرهنگ بومی همانند بسیاری از فرهنگ‌ها در جهان یک فرهنگ محلی ـ منطقه‌ای است که دارای مرز معین فرهنگی است. افراد بومی از طریق آن خود را با دیگران غیر بومی متمایز می‌کنند و برای این تمایز ویژگی‌های فرهنگی ـ اجتماعی ـ محیطی‌ای وجود دارد که را دارای یک فرهنگ معین کرده و ما به دلیل حضور دلالت‌های توپولوژیک و محیطی آن را فرهنگ بومی نام‌گذرای کردیم.

هر فرهنگی در قالب فرهنگی خود دارای هویت مربوط به آن فرهنگ می‌باشد. فرهنگ بومی نیز به دلیل نام نهادن فرهنگ برای آن می‌تواند در ساختار درونی خود هویتی به افراد بدهد که از آن می‌توان به‌نام هویت بومی نام برد. هویت بومی برگرفته از فرهنگ بومی  که لااقل می‌توان در بخش‌هایی تمایز بین آن با فرهنگ هم‌جوار را یافت. حال سؤال اصلی این است که اصلاً چرا ما گفتیم هویت بومی، نه هویت فرهنگی، برای این مسأله ابتدا لازم است ما بوم را بشناسیم. بوم یا محیط در انسان‌شناسی اکولوژی، یا انسان‌شناسی محیط شناختی مفهومی فیزیکی است که در آن خاصیت طبیعت، محیط زیست اقلیم درج می‌گردد. این مفهوم در انسان‌شناسی اکولوژیک مستلزم وجود الزامات مادی و شرایط محیط شناختی است که بر فرهنگ تاثیر می گذارد، از این نظر می‌توان به تبع تأثیر بوم بر فرهنگ   می‌توان از آن به طبقه فرهنگ بومی رده‌بندی کرد. از آن‌جا که روی دیگر سکه فرهنگ، هویت است می‌توان برای فرهنگ بومی   هویت بومی درنظر گرفت. بنابراین می‌توان از هویت بومی سخن به میان آورد. حال نیاز است پتانسیل‌های هویت بومی را مورد بررسی قرار داد.

  • پیام ابوبکری
۲۶
آذر

ابن الحاج :

       علامه ی {محمد ابن الحاج حسن الا لانی الکردی} مشهور به ابن الحاج سنجوه ای در سال 1111.ه.ق. در روستای سنجوه ای درمنطقه ی آلان دیده به جهان گشود. ایشان از پدری کاسب که مظهرایمان و حلم و عمل علم بود . به نام حاج حسن و مادری با تقوا به نام آمنه دختر طلاموسی الانی چشم به جهان گشود.

         این دانشمند بزرگ ، بااستعداد درخشان و مهارت علمی و مدریت درست خویش توانست در روستای دور افتاده ی خیش حوزه ی علمیه ای تشکیل داده و علاوه بر طلاب منطقه ، شخصیت های دیگری را از مجامع علمی بصره و بغداد به آنجا جذب نماید. ایشان با نشر معارف الهی و تربیت شاگردان فرهیخته ومتعهد خدمات شایانی را به جامعه ی  مسلانان نموده است. از جمله : شاگردان نامی  او می توان به (ابن ادم ، صبغته الله حیدری ،علامه ی بیتوشی ، شیخ معروف تودهی و مولانا خالد شهزوری ) اشاره کرد ، که همگی ازنامی ترین دانشمندان کرد هستند.

  • پیام ابوبکری
۲۶
آذر


       تاریخ و سرگذشت هرملّتی در زمینه های مختلف علمی و ادبی می تواند آیینه ی درخشان گذشته ی آن ملت را به خوبی نمایان سازد و جلوه های مختلف نبوغ و استعداد و توانایی های آن را هرچه گویاتر نمایان سازد .بی شک ملّت کرد در گذر زندگی پرفراز و نشیب خود  صاحب شخصیت های بزرگ علمی و ادبی،دینی و... زیادی بوده است که هریک به نوبه ی خود در تمام دنیا تأثیرگذار بوده اند و آثاری ماندگار و نامی نیک از خود برجای گذاشته اند. نمی خواهم در این جا اشاره ای زیاد به اسامی آنان نمایم ؛چون بزرگانی تلاشگر اسامی این شخصیت ها را در منابعی مختلف گردآورده اند و به خوبی معرفی کرده اند ؛بلکه می خواهم در مورد شخصیت بزرگی از مردم رنجدیده ی منطقه ی آلان سردشت بنویسم که خود از بزرگان علمی و دینی و از افتخارات تمام کردستان هستند . ایشان مرحوم شیخ عبدالله بن ملامحمدبیتوشی آلانی هستند که خدایش رحمت کناد. امیدوارم بتوانم با کِلک ناتوان و قاصر خویش شمه ای از آن چه را که در مورد ایشان از محضر استادان گران مایه یاد گرفته ام در این نوشته ی مختصر آورده باشم . لازم به ذکر است که در مورد شخصیت این بزرگوار منابع به زبان فارسی و کردی بسیار کم است و تمام منابع عربی هستند ؛بنابراین بسیاری ازمطالب را از چند تن از نوادگان آن مرحوم به ویژه برادر ارجمند آقای عبدالسلام امامی گرفته ام که به صورت شفاهی بوده است. امید است که قبول افتد و درنظرآید. ابتدا مختصری درباره ی شهرستان سردشت جهت آشنایی تقدیم می گردد.

  • پیام ابوبکری
۲۶
آذر

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • پیام ابوبکری

فال حافظ

src='http://pichak.net/blogcod/weather/cod.php?width=1&style=1&textcolor=3B3616&bgcolor=FFFFFF&city=IRXX0018&border=FFA74F' type=text/javascript >

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا